Rebranding okiem grafika

Gdy grafik otrzymuje możliwość rebrandingu znanej marki, cieszy się jak dziecko. Duża firma, świetne wyzwanie, rozpoznawalność…, ale po chwili euforii dociera do niego także to, że być może będzie jedna z najtrudniejszych rzeczy w jego karierze!

Lista wymagań jest całkiem spora, a kwestia wizerunkowa to tylko jeden z kilku ważnych aspektów rebrandingu. Transformacja sfery wizualnej marki pomocna jest w wielu momentach rozwoju firmy. Budowanie nowej grupy odbiorców, odróżnienie się od konku­rencji, zakomunikowanie zmian w organizacji firmy, wprowadzenie nowego produktu na rynek czy bycie po prostu nowoczesnym, to jedne z wielu przyczyn, dla których marki podejmują decyzję o zmianie loga. Rebranding może stać się również pomocny w czasie okresowych problemów przedsiębiorstwa: spadek sprzedaży lub utrata zaufania konsumentów to tylko niektóre z nich. Odświeżone logo na pewno pomoże, warto jednak pamiętać, że zmiana logotypu nie załatwi wszystkiego i powinna być częścią szerszych działań marketingowych.

Trendy, które zmieniają postrzeganie marki

Musimy pamiętać, że nowy logotyp to narzędzie biznesowe, z określonymi celami. Ma być nie tylko ładne, ale także skuteczne, czyli dalej rozpoznawalne i spełniające wymagania z briefu. Najlepiej, żeby było ponadczasowe, ale i nowoczesne, i przede wszystkim, zgodne z najnowszymi trendami. A jakie są obecne trendy?

Trend pierwszy: PROSTOTA I MINIMALIZM

Prostota i minimalizm zauważalne są w większości zrebrandingowanych logotypów. Upraszczanie znaków, rezygnacja z efektów graficznych cieniowania, rozjaśnień, przenikania barw na rzecz prostych kształtów i ograniczenia liczby kolorów, to tak zwany FLAT DESIGN. Widać go między innymi w sygnecie Airbnb.

Identyfikację wizualną tej marki, stronę internetową i rozpoznawalny symbol zaprojektowała londyńska agencja DesignStudio. Projektanci poznali zarówno pracowników firmy (pracując nad wizualizacją w siedzibie ich firmy), jak i klientów platformy, którzy najczęściej korzystają z jej usług. Projektanci stworzyli symbol rozpoznawalny na całym świecie. Jest on na tyle prosty, że niezależnie od kultury i języka, logo jest możliwe do narysowania przez każdego. Logo zawiera w sobie trzy rzeczy. Osobę z rękami podniesionymi nad głową (oznaczającą ludzi), znak lokacyjny (symbol miejsca) oraz odwrócone serce (miłość). Wszystko to wpisane jest w literę A.

Źródło: https://www.wearedesignstudio.com/works/airbnb-rebrand/

Trend drugi: GRADIENT

Jedynym z nielicznych efektów, który można wskazać bez zastanowienia, jest GRADIENT. Między innymi marka Wizz Air postawiła na niego w dotychczasowej kolorystyce, jednak tylko w obrysie liter.

Źródło:http://bit.ly/2rvTgj2

Trend trzeci: PROSTE, BEZSZERYFOWE LITERNICTWO

Kolejnym trendem jest PROSTE, BEZSZERYFOWE LITERNICTWO wzorowane na szkole szwajcarskiej. Przykładem jest Lenovo, Google, mastercard, Microsoft, a także Onet.

Google uprościło swój logotyp, zmieniając przede wszystkim krój pisma. Zrezygnowano z charakterystycznego szeryfowego fontu, który nie wpisywał się w nową strategię firmy. Zmianę w logotypie przedstawiono miesiąc po ogłoszeniu dużych zmian w organizacji firmy– powstanie nowej spółki publicznej Alphabel Inc. Naturalne jest, że wymagało to ujednolicenia identyfikacji marki. Zachowano jednak kolorystykę dotychczasowego logotypu oraz przekrzywioną literę E. Jest to już piąta zmiana w logotypie marki w ciągu jej osiemnastoletniej obecności na rynku.

Przy rebrandingu znanych marek z wieloletnimi tradycjami można zauważyć trend polegający na powrocie do pierwszych znaków wykorzystywanych przez daną markę. Między innymi Kodak powrócił do logotypu z lat 70. Podobnie zresztą jak i Mastercard. Nowe logo i cała identyfikacja zostały zaprojektowane przez światowej sławy firmę Pentagram. Powrócili oni do identyfikacji z lat 60., jednak oderwali logotyp od sygnetu, umieszczając go pod uproszczonym symbolem. Koła nadal na siebie nachodzą, jednak zrezygnowano z pasów na rzecz pomarańczowego koloru. Zmieniono krój na FF Mark typeface, a nazwę z Master Card na mastercard. Marka nie chce już być kojarzona tylko z kartami płatniczymi, ale chce być rozpoznawalna jako nowoczesny operator płatności cyfrowych. Dlatego nadano nowoczesny, świeży i elegancki wygląd logotypowi.

Źródło: http://bit.ly/2q5Gvfr

Trendy a Klient

Gdy wydaje się, że udało się uzyskać zamierzony efekt i doskonale odświeżyć znak… nadchodzi czas na ostateczną próbę – prezentacja pracy  klientowi! Obserwując, co działo się w internecie po wprowadzeniu nowego logotypu portalu społecznościowego Facebook, aż strach się bać. Profesjonalny, przemyślany i długotrwały rebranding spotkał się z komentarzami typu „Ktoś za to wziął pieniądze?”, Grafik się nie napracował…”. Każdy prezentowany rebranding spotyka się z krytyką części osób tylko dlatego, że jest to coś nowego. Przecież najbardziej lubimy te piosenki, które już dobrze znamy. Rebrading to długotrwały proces, pochłaniający zazwyczaj dużo pieniędzy i energii. Mimo ryzyka, co roku prezentowane są nam nowe odsłony znanych marek, więc to musi działać!

Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://www.cafecomgalo.com.br/wwf-panda-x-urso-polar/


Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł i chcesz podzielić się swoją opinią, napisz do autorki a.szulc@skivak.pl