Amazon jako lider e-commerce. Mechanizmy zakupowe, które budują jego sukces

Mimo tego, że Amazon jest uważany przez wielu za niekwestionowanego lidera e-commerce, tytuły związane z tą kwestią są ciągle chętnie klikalne, a także chętnie opisywane. 

Na sukces Amazona składa się przede wszystkim duży asortyment, przejrzysty proces zamawiania i szybka przesyłka do każdego miejsca na świecie.

Asortyment 

Asortyment jest ogromny – oferuje towary nowe, używane, pre-ordery, przedmioty sprzedawane przez inne sklepy internetowe, ale także te bezpośrednio przez sklep Amazona. Mimo że polski Amazon jeszcze nie istnieje, to właściciele sklepów internetowych (głównie IAI-shop) w niektórych branżach już dostają zaproszenia do wystawiania swojego towaru np. na amazon.de. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że Amazon tym sposobem buduje już grupę odbiorców w Polsce, przygotowując się do wejścia na ten rynek. Jest to swoiste badanie popularności asortymentu, by przygotować dla polskiego klienta najlepszą ofertę, która będzie w stanie konkurować z rodzimymi sprzedawcami.

SERP a Amazon

To jest zdecydowany wyróżnik Amazona na rynku. Jest to zupełnie inne podejście niż stosuje na przykład rodzime Allegro. W Amazonie dla każdego produktu/modelu zostaje stworzona karta produktu. Dzięki temu każdy towar ma swój indywidualny ID, pod którym występuje. Jest to odpowiednik karty produktu w zwykłym sklepie www – zostaje zaindeksowane przez Google pod tym jednym adresem URL i nie ma to związku z ilością sprzedających, czy okresem sprzedaży jak to jest w przypadku Allegro. Kolejnym chwytem, który jest ściśle powiązany z produktem są opinie. Jest to kopalnia aktualnych treści dotyczących produktu, co dobrze wpływa na pozycjonowanie w wynikach organicznych. Te mechanizmy powodują, że Amazon pokazuję się wysoko w SERP co oczywiście przekłada się na kliknięcia i zakupy.

Personalizacja

Coraz częściej ten chwyt stosują już nawet mniejsze sklepy internetowe. Spersonalizowane oferty up- i cross-sellingu pozytywnie wpływają na wysokość koszyka zakupowego. Oczywiście mechanizmy Amazaona biorą pod uwagę wiele czynników takich jak: ostatnio przeglądane, wystawione opinie, lista życzeń oraz zakupy. Dynamicznie dostosowana strona produktu może zachęcić do zakupu, którego nie planowaliśmy lub nawet wykreować w nas potrzebę posiadania danego towaru.

Obsługa klienta

Od potwierdzeń e-mail, rozwiązywania sporów, możliwości korekty błędów, aż do zapakowania paczki, wysyłki i odbioru jej przez klienta. Obsługa na każdym etapie zakupu jest naprawdę na najwyższym poziomie.

Na koniec trzeba powiedzieć, że Amazon konsekwentnie buduje skalę swoich działań, dzięki czemu może oferować innowacyjne rozwiązania i wchodzić na nowe rynki.

 Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://noizz.pl/biznes/amazon-po-polsku-darmowa-dostawa/0jbrnfk