Miasto w mieście. Najpiękniejsze centra handlowe na świecie

Spędzamy tam znaczną część naszego wolnego czasu, robimy zakupy, korzystamy z oferty kin czy restauracji. Wybieramy się tam całymi rodzinami, jak i w pojedynkę by odbyć biznesowe tête-à-tête. Tak, Polacy kochają centra handlowe. Jak wynika z raportu SW Research na zlecenie Frisco.pl,  ponad 40% Polaków poświęca na duże zakupy więcej niż dwie godziny tygodniowo. Przestrzeń galerii handlowych, aby sprostać dynamicznym zmianom zachowań i upodobań społecznych poddana jest nieustannemu procesowi dostosowywania się do nowych warunków.

Mamy w czym wybierać. Obecnie w naszym kraju jest ponad 480 różnych obiektów  – tradycyjnych galerii handlowych, parków handlowych i centrów outletowych. Według danych z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych Retail Research Forum obiekty te przekroczyły łącznie powierzchnię 11 mln kw (dane na koniec 2015 r.). Dlaczego tak lubimy wielkopowierzchniowe centra? Głównie dlatego, że oferują szeroką ofertę gastronomiczną i rozrywkową, dlatego, że w jednym miejscu możemy „załatwić” kilka rzeczy jednocześnie , ale także dlatego, że zdaniem wielu – jest tam dużo czyściej i bezpieczniej niż w mieście.

Idea Vicora Gurena

Pierwsze centra handlowe? Oczywiście w USA. Tam zyskały swój obecnie znany nam, kształt, tam ewoluowały, stając się wzorcem do naśladowania dla innych krajów. Niemniej jednak warto dodać, że to w Wielkiej Brytanii w Oxfordzie i to dużo wcześniej, bo w XVIII wieku powstało pierwsze „centrum handlowe” („Covered Market”). Pod urokliwym sklepieniem zamknięto liczne sklepy i sklepiki, galerie rzemiosła, umilając tym samym zakupy ówczesnym Brytyjczykom. Ale wróćmy do Stanów…

Dla tego człowieka sklepy i sklepiki pod jednym dachem to było zdecydowanie za mało. Chciał czegoś więcej. Chciał dać ludziom miejsce, gdzie mogą się spotykać, spędzać czas w wyjątkowych sposób, robiąc przy okazji zakupy. Idea powstania „miasta w mieście” w kontekście centrów handlowych narodziła się w głowie Victora Gruena. Były wczesne lata 50. Pomysły architekta były jak na owe czasy wyjątkowo nowatorskie. Gruenowi zależało przede wszystkim by centrum handlowe stało się przestrzenią publiczną. Dlatego też projektowane przez niego centra, oprócz przestrzeni komercyjnych obfitowały w przepiękne fontanny, galerie, ogrody, a nawet ptaszarnie. W tych obiektach były miejsca na spotkania ze sztuką, kulturą i modą (pokazy nowych kolekcji z organizowane z wielkim rozmachem). Idea Gurena w pełnym wymiarze po raz pierwszy znalazła swe odzwierciedlenie w otwartym w roku 1956 r. centrum handlowym Southdale Center w Edinie (Minnesota). Centrum pękało w szwach…

Pokaz mody w Southdale Center

Rozwiązania Gruena były dla wielu prawdziwym wzorcem. Oczywiście, z czasem idea łączenia funkcji rozrywkowo-kulturalnych z funkcjami komercyjnymi, także w Stanach uległa ewolucji, na rzeczy tych drugich oczywiście. Czynnik komercyjny wziął górę. Niemniej jednak idea architekta nadal jest żywa i przyświeca wielu twórcom i projektantom centrów handlowych na całym świecie. Zwłaszcza w kontekście rosnącego czynnika konkurencyjnego. Do końca 2017 r. w naszym kraju zostanie oddanych do użytku dodatkowych  690 tys. m kw. powierzchni handlowych. Założenia Gruena być może nie będą jedynym słusznym remedium na pozyskanie i utrzymanie klientów, ale z pewnością oferta tego typu obiektów i mix funkcji, jakie może nam zaoferować musi uwzględniać całe spektrum oczekiwań współczesnego konsumenta.


TOP 5. Najpiękniejszych centrów handlowych

W poszukiwaniu najciekawszych i najpiękniejszych centrów/galerii handlowych, które zdecydowanie wyróżniają się na tle innych przyjrzałam się prawie sześćdziesięciu obiektom na całym świecie. Co z tego wyniknęło? Poniżej mój subiektywny ranking miejsc, które oferują  odwiedzającym prawdziwą feerię przeżyć, nie tylko komercyjnych, ale przede wszystkim estetycznych, kulinarnych, sportowych i … dużo więcej!

1. Galleria Vittorio Emanuele II. Mediolan, Włochy.

Monumentalna, neokasycystyczna i zdecydowanie kultowa. Nie znam osoby, na której Galleria Vittorio Emanuele II nie zrobiłaby wrażenia. Galerię zbudowano w samym sercu Mediolanu w 1890 r. Budynek łączy plac katedralny z placem, przy którym stoi słynna La Scala. Pod szklanym arkadowym dachem znajdziemy najdroższe sklepy, najbardziej luksusowe marki, restauracje, kawiarnie. Galeria stała się de facto jednym z najbardziej znanych zabytków miasta i jego architektoniczną perełką. Dodam, że na dachu galerii znajduje się taras widokowy, z którego można podziwiać miasto.

a

Źródło: https://www.jellyfields.com/photo/15359685100/pablo-fern-ndez,galleria-vittorio-emanuele-ii-milano,desktop-windows-wallpaper-people-italy-panorama-6-building-apple-architecture-de

2. Emporia Shopping Center. Malmö, Szwecja.

To największe centrum handlowe w Skandynawii, co zupełnie mnie nie dziwi, zdobyło główną nagrodę w konkursie INSIDE 2013 organizowanym ramach Światowego Festiwalu Architektury w kategorii najlepszych wnętrz centrów handlowych. Idea tego obiektu, zgodnie z opiami jurorów „Idealnie pokazuje wpływ architektury wnętrz na naszą pracę, odpoczynek i zabawę”. Wyjątkowo piękna fasada z wydrążonym lejem, przypominającym topniejący bałtycki bursztyn, to dopiero początek. Wewnątrz możemy stanąć oko w oko ze sztuką – witają nas ogromne rzeźby z brązu, obrazy. Jest też coś dla spragnionych kontaktu z naturą – na dachu galerii zaprojektowano park i ogród skalny.

3. West Edmonton Mall. Edmonton

Wybudowane w 1981 roku West Edmonton Mall jest największym centrum handlowym w Ameryce Północnej. Blisko osiemset sklepów pod jednym szklanym, kopułowym dachem. To także znane centrum rozrywki – znajdziemy tam bowiem m.in., aquapark z palmami i ogromnymi zjeżdżalniami, jezioro, kolejkę górską i… pełnowymiarowe boisko hokejowe. Ale chyba najciekawszy wydaje się być ogromny galeon, który podziewać możemy ze specjalnego mostu rozwieszonego pomiędzy piętrami galerii. Sklepy przypominają zaś fasady kamienic, pomiędzy którymi znajdziemy fontanny i kafejki. Idealne oddanie idei „miasta w mieście”.

west-edmonton-mall-33924

Źródł‚o: https://www.expedia.ca/West-Edmonton-Mall-Edmonton.d501027.Vacation-Attraction

4. Mall of the Emirates.

Ekstrawaganckie i niezwykle luksusowe. Oprócz ogromnej liczby sklepów, w Mall of the Emirates znajdziemy multipleks kinowy Cinestar, kręgielnie, dwupiętrowe Magic Planet – największe w Dubaju rodzinne centrum rozrywkowe, teatr, galerię sztuki oraz to, z czego to centrum niewątpliwie zasłynęło – Ski Dubai. Ski Dubai to pierwszy na Bliskim Wschodzie resort narciarski wewnątrz budynku.

moe-spotlight

Źródło: http://majidalfuttaim.com/our-businesses/properties/shopping-malls/mall-of-the-emirates/

5. Tokyo Midtown Mall

W poszukiwaniu najbardziej ekskluzywnych butików warto odwiedzić tokijskie Midtown Mall. Pod dachem tego centrum handlowego znajdziemy też liczne galerie sztuki, muzea, hotel Ritz Carlton, a także winiarnię słynnego reżysera Francisa Forda Coppoli. Jeśli wrażeń wciąż będzie nam mało – możemy odwiedzić również warsztat Design Sight 21_21, prowadzony przez znanego i ceniony projektanta mody Issay’a Miyake.

tokyo-midtown-mall-copy-write-tokyo-midtown-com

Źródło: https://medetourism.com/search?procedure=knee-replacement

Źródło zdjęcia wyróżnionego: http://wawalove.pl/Witryna-Grochow-poszukiwane-sa-stare-zdjecia-a14484



Chcesz się podzielić swoją opinią? Napisz do autora – s.wlodarczyk@skivak.pl