Top 3 najlepszych sklepów internetowych. Subiektywny przegląd

Przy przygotowaniach do tego tekstu złapałem się na tym, że myśląc o sklepie internetowym pierwsze co przychodzi mi na myśl to sklep z odzieżą – pewnie dlatego, że jest to segment najczęściej kupowanych produktów według poniższego zestawienia – ale jest to także kategoria moich najczęstszych wydatków. Jakie jeszcze sklepy internetowe znalazły się w moim top 3?

Lider Zalando

Dla mnie – niekwestionowany numer 1 w swojej branży! Mimo, że według rankingu Money sklep answear.com zwyciężył z Zalando o 1 punkt (źródło: http://ranking.money.pl), to moim zdaniem kolejność jest inna, a to przez to, że nikt nie posiada porównywalnych zasobów do tworzenia takiej ilości tekstów jak Zalando. Dzięki temu stali się liderem SEO i nieprzerwanie wyświetlają się na pierwszych pozycjach w darmowych wynikach wyszukiwania – w płatnych również. O konstrukcji linków, połączeniu produktów w zestawy nie ma co mówić, a należy się tylko uczyć tego na ich przykładzie. Kolejnym argumentem jest komunikacja – nie tylko ta dotycząca zamówień – czyli maile o statusie zamówienia, ale także live chat, gdzie w szybki sposób możemy uzyskać odpowiedź na każde pytanie – także modowe (sprawdzone).

Faworyt iperfumy.pl

Według mnie – zaskakujący sukces pomimo bardzo znanej konkurencji jak np. Douglas. Na tą pozycję w top 3 ma wpływ nie tylko cena perfum, która jest zdecydowanie niższa niż w brandowanych perfumeriach internetowych – bo przecież nie muszą utrzymywać żadnego salonu stacjonarnego. Na sukces składa się duża ilość markowych, ale także niszowych perfum z unikalnymi opisami. Oczywiście jasna ścieżka zakupowa, a także konstrukcja koszyka, która automatycznie proponuje up- lub cross-selling powinna zwrócić uwagę każdej osoby, która chce zaprojektować sklep z prawidłowym UX, ale też zwiększyć konwersję z pozyskanego klienta.

Także na podium Saturn.pl

W branży marketów elektronicznych – najbardziej przejrzysty layout sklepu. Bez trudności mogę znaleźć interesujący mnie produkt, a reklamy na stronie nie są nachalne jak to ma miejsce w przypadku euro.com.pl Saturn nieźle poradził sobie chyba z najtrudniejszą w tej branży kwestią – dostępnością produktów w sklepach w różnych miastach. Już po samym kliknięciu przycisku Kup Teraz jesteśmy proszeni o podanie kodu pocztowego, co pozwala oszczędzić niespodzianek przy finalizowaniu zakupu – jak na przykład brak dostępności danego produktu w naszym mieście, a przez to wydłużonym czasem realizacji zamówienia. Oczywiście unikalne opisy tworzone dla każdego produktu, filmiki prezentujące działanie sprzętu, a także certyfikaty czy porównywarki cenowe jeszcze pozytywniej wpływają na decyzje zakupowe. Jest to tylko niewielki wycinek dobrych praktyk w konstruowaniu sklepów przez powyższe marki. Polecam osobiście przejść przez każdą ścieżkę zakupową i zapisywać swoje przemyślenia dotyczące ich rozwiązań.