Nowe technologie w branży FMCG. Case study Amazon, Coop Italia, Panasonic oraz… Piotr i Paweł.

Jak w dzisiejszych czasach w pozytywny sposób zaskoczyć konsumenta produktów szybkozbywalnych (FMCG) wprowadzając innowacyjne rozwiązania oparte na technologii? Niektóre marki znają na to pytanie odpowiedź.

Wszystkie drogi prowadzą do technologii.

Postęp technologiczny jest kluczem do zdobycia pozycji lidera w swojej branży. Niestety, nie wystarczy już zapewnienie konsumentom sieci Wi-fi na terenie sklepu, lub opcji internetowych zakupów.  Dziś trzeba iść o krok dalej – sprawić że, nie będą musieli już nawet mieć ze sobą listy zakupów ani portfela w sklepie.

Po pierwsze: informacja

Pod koniec 2016 roku we Włoszech otwarto „market FMCG przyszłości” marki Coop Italtia. W nowoczesnym sklepie zostały umieszczone 54 ekrany wyposażone w technologię Kinect, podpięte pod standy z produktami spożywczymi na terenie całego sklepu. Dzięki temu wyświetlacze rozpoznają jakie produkty dotyka klient, pokazując momentalnie istotne informacje, takie jak pochodzenie produktu, skład, potencjalne alergenty, opcje przygotowania czy inne produkty, pasujące do wybranego.

Coop Italy - technologia wyświetlaczy + Kinect

Po drugie: aplikacja

Amazon testuje właśnie projekt „Amazon Go”, nad którym prace trwają od 4 lat. Sklepy Amazon Go z produktami FMCG będą oparte na zaawansowanym systemie monitoringu „Just walk out”[1]. Mechanizm rejestruje pojawienie się klienta w sklepie za pomocą aplikacji. Następnie obserwuje jakie produkty zostały wybrane dodając je do wirtualnego koszyka, po czym pobiera opłatę. Bez gotówki, bez kolejek, bez kas.

Sklepy Amazon Go mają pojawić się na rynku w 2017 roku.

Po trzecie: koszyk

W odpowiedzi, Panasonic ogłosił, że również pracuje nad systemem bezkasowym w sklepach. Japończycy wykorzystają jednak nie kamery, a fizyczny koszyk[2]. Produkty zbierane w nim będą przy wyjściu ze sklepu w kilka sekund przekładane do reklamówek. Koszyk po wszystkim będzie elektronicznie obciążał nasze konto bankowe. System ma wejść w życie pod koniec lutego 2017 roku.

Panasonic - technologia nowoczesnych koszyków

Po czwarte: smartphone

„Polacy nie gęsi i swój system bezkasowy mają”. Poznańska sieć sklepów FMCG Piotr i Paweł testuje już publicznie w jednym ze swoich sklepów aplikację „Skanuj i Kupuj”. Konsument może skanować produkty za pomocą smartphone’a podczas pakowania ich do torby. Przy wyjściu ze sklepu płaci sumarycznie za wszystko, dzięki czemu nie musi wyjmować wszystkich produktów[3]. Co więcej, aplikacji można używać także z domu. Wystarczy zeskanować pożądane produkty, a Piotr i Paweł dowiezie nam je do domu.

 

Źródła:

[1] Usa Today, Amazon just opened a grocery store without a checkout line, 2016 http://www.usatoday.com/story/tech/news/2016/12/05/amazon-go-supermarket-no-checkout-no-cashiers-artificial-intelligence-sensors/94991612/

[2] Daily Mail, The smart shopping basket that can detect anything you put in it – and even automatically bag it for you, 2016, http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4025982/The-smart-shopping-basket-detect-automatically-bag-you.html

[3]Piotr i Paweł, Skanuj i kupuj, 2016, http://www.piotripawel.pl/skanuj-kupuj,2866.html

_________________________________________________________________________
Chcesz się podzielić swoją opinią? Napisz do autora – d.wozniak@skivak.pl