Dekalog dobrej prezentacji – część II

Nawet najlepszą ideę trzeba dobrze sprzedać. Z naszym poradnikiem dowiesz się jak stworzyć dobrą prezentację multimedialną, która sprawi, że Twoje slajdy będą ciekawe i zrozumiałe.

6. Wykorzystuj obrazki/infografiki/symbole.

Jeden obraz wart jest tysiąca słów. Jak podają źródła, stosując elementy wizualne Twoja prezentacja będzie ciekawsza o 43%[1]. Ma to swoje podstawy w tym, że odbiorcy widząc zdjęcie/grafikę/symbol sami potrafią nadać temu natychmiastową interpretację. Dzięki temu nie musisz wykorzystywać kolejnych zdań do opisu, a pamiętaj – jak najmniej tekstu! Ładnie wkomponowane obrazy wpływają także diametralnie na warstwę estetyczną prezentacji.

[1] Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Minnesocie, http://studiokayama.com/text-vs-visuals/

Ważne:

Tak jak w przypadku stylu pisania prezentacji (fonty, wielkości, umiejscowienie nagłówków etc.) również w przypadku grafik powinno się stosować konsekwentnie jeden styl. Unikajmy wrzucania na jednym slajdzie grafiki rodem z Loonely tunes, by na kolejnej stronie umieszczać nowoczesną ilustrację (chyba, że to zamierzony efekt).

Przykład:

infografika - www.skivak.pl

Przykład ikonografiki „Jak pracujemy” ze strony www.skivak.pl. Brak tych elementów graficznych sprawiłby, że slajd stałby się nudny i nieczytelny. Ich obecność dodaje dynamiki i zrozumienia kontekstu.

____________________

7. Nie czytaj prezentacji – uzupełniaj ją, rozwijaj, ale nie czytaj!

Niestety, przygotowanie świetnych slajdów to jeszcze nie jest 100% sukcesu. Prezentację trzeba wygłosić w sposób interesujący i zrozumiały, a do tego potrzebujesz przemowy. Klasycznym błędem jest czytanie wyświetlanych slajdów – nie popełniaj go! Zabija to całkowicie dynamikę całej prezentacji, a przecież Twoi odbiorcy potrafią czytać samodzielnie. Dzięki przygotowaniu przemowy, która uzupełnia bądź rozwija wyświetlane slajdy (najlepiej jeśli są to pojedyncze myśli/frazy/grafiki), wykorzystujesz zarówno zmysł słuchu jak i wzroku odbiorcy, dostarczając mu synchronizujące się informację. Wzmacnia to przekaz kilkukrotnie.

Ważne:

Pamiętaj by nie „odpłynąć” zbyt daleko z werbalnym rozwijaniem slajdów. Wszystko co mówisz powinno się odnosić do tego, co aktualnie znajduje się na slajdzie. Unikaj sytuacji, w których np. zaczynasz od omówienia koncepcji kreatywnej (wyświetlając jej schemat), po czym przechodzisz płynnie do omówienia kolejnego elementu nie zmieniając slajdu. Nie bój się ilości – możesz mieć 100 slajdów i zmieniać je co zdanie, jeżeli będzie to kompatybilne z Twoją przemową i zrozumiałe.

Nie czytaj prezentacji.

Nie wolno. Po prostu nie wolno!

____________________

8. Pamiętaj o czasie

Kolejna kwestia o prezentacji „spoza” prezentacji – czas. Jak długo jesteś w stanie utrzymać zainteresowanie swoich odbiorców oraz utrzymać ich koncentrację? Godzinę? Półgodziny? Prawdopodobnie kilka minut (5-10). Przez tę krótką chwilę odbiorca słucha Cię w relatywnym skupieniu, lecz po 10 minutach albo zmruży oko, albo przypomni sobie o SMS’ie, którego dostał przed chwilą. W momencie nawet najmniejszego odwrócenia uwagi  od Twojego przekazu, zaczynasz przegrywać ze swoją publiką, bo Twój przekaz nie dociera. Prezentacja traci sens. By tego uniknąć, jest kilka sposobów:

  1. Twórz krótkie prezentacje. Optymalny czas to 15 minut przy 3-5 minut na jedną część/sekcje/rozdział.
  2. Jeżeli jesteś zmuszony do stworzenia długiej preznetacji, koniecznie co maksymalnie 10 minut zmieniaj coś. Możesz zmienić ton lub tempo mówienia, przemieścić się, pokazać jakiś kontrowersyjny/zabawny filmik czy grafikę lub nawet zadać pytanie i stworzyć dyskusję. Celem jest pobudzenie na nowo koncentracji Twoich odbiorców poprzez delikatne zaskoczenie ich pewną zmianą.

Z reguły masz tylko kilka minut by przekazać coś odbiorcom. Po tym czasie ich zainteresowanie i skupienie spadnie.

____________________

9. Kontroluj mowę ciała

Twoja mowa ciała to również bardzo ważny aspekt w prezentowaniu na żywo Twoich pomysłów/wyników etc. Dlaczego? Bo każdy Twój ruch, gest czy wyraz twarzy to komunikat, który odbiorcy podświadomie odczytują obserwując Ciebie. Jest to temat, któremu poświęcono całe tomy, ale najłatwiej ująć to w ten sposób: zbędne gesty (tak jak wszystkie zbędne elementy w prezentacji) odciągają uwagę publiki od meritum, czyli samego przekazu. Może to być np. drapanie się po głowie, nerwowe obracanie długopisem w ręce, chodzenie w kółko czy nawet mlaskanie.

Ważne:

Dobre wykorzystanie mowy ciała może być potężnym wzmocnieniem Twojego przekazu, lecz poprawnie robią to najczęściej tylko profesjonaliści. Jeżeli nie czujesz się w tym pewnie, najbezpieczniej będzie ten aspekt „wyciszyć”. Zyskasz wtedy gwarancję, że nie robisz nic ponadto co jest wymagane, oraz że nie rozpraszasz audytorium. Po prostu stój/siedź spokojnie i omawiaj swoje slajdy.

Przykład:

Używaj gestów wspomagających, takich jak np. wskazywanie, przemieszczaj się pewnym krokiem, zbliżaj się do odbiorców i oddalaj – nada to dynamiki wystąpieniu. Pamiętaj by mówić powoli i wyraźnie, pewnym głosem.

 

Przykład złej mowy ciała.

Przykład złej mowy ciała.

____________________

10. Przetestuj siebie

Prawdopodobnie najważniejszy punkt. Obowiązkiem każdego prezentującego jest wygłoszenie próbnego wystąpienia, a najlepiej kilku. Wydaje Ci się, że skoro napisałeś/aś wszystkie slajdy i obliczyłeś/aś w myślach czas to nic nie ma prawa pójść źle? Nic bardziej mylnego. Dopiero wygłoszenie na głos wszystkich zdań i omówienie wszystkich slajdów po kolei (ze stoperem!) da Ci pewność, że Twoja prezentacja się zgadza. Nie omijaj tego punktu.

Ważne:

Jeżeli to możliwe, spróbuj wygłosić próbną prezentację przed kimś, kto zapewni Ci szczery i konstruktywny feedback. Posiadanie zewnętrznego oka i ucha pozwoli wyłapać błędy, na które sam wygłaszający nigdy by nie wpadł, nawet przed lustrem. Nie bój się krytyki – tylko dzięki niej wiesz co poprawić. A zawsze lepiej by skrytykował Cię przyjaciel, niż szef czy profesor.

Dużo tekstu, długie wystapienie, masa informacji = nuda. Walcz z tym.

____________________

Sam pomysł nie wystarczy

Zadaniem dobrej prezentacji jest ułatwienie komunikacji pomiędzy Tobą a Twoimi odbiorcami. Slajdy mają wspierać Twój przekaz, a nie odwracać od niego uwagę. Przygotowany przez nas dekalog dobrej prezentacji oczywiście nie wyczerpuje w 100 % tematu wystąpień publicznych i konstrukcji prezentacji. Jest to raczej maksymalnie skompilowana pigułka podstawowych informacji, dzięki którym Twoja prezentacja może być przynajmniej dobra.

Jeżeli chcesz dokładniej zgłębić tajniki tworzenia prezentacji, poniżej zamieszczam listę najciekawszych książek na ten temat:
Zen prezentacji. Proste pomysły i ważne zasady, autor: Garr Reynolds,
Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji (ebook), autor: Nancy Duarte.
– The Art of Explanation, autor: Lee LeFever

Z doświadczenia jednak wiem, że to właśnie praktyka najlepiej uczy. Jeżeli Twoja pierwsza i druga prezentacja nie pójdzie zgodnie z planem – nie przejmuj się. Dziesiąta będzie już na pewno dobra, a dwudziesta świetna.

Chcesz sprawdzić czy Twoja prezentacja jest gotowa?

Mamy dla Ciebie prezent – gotowy schemat do przetestowania Twojego wystąpienia! Pobierz za darmo 🙂
PS. 1 część Dekalogu dobrej prezentacji dostępna tutaj.


Chcesz się podzielić swoją opinią? Napisz do autora – d.wozniak@skivak.pl